april 19, 2024

Het Avery Shaw-experiment – Kelly Oram

Kelly Oram is een Amerikaanse schrijfster die in Nederland vooral bekend werd door haar boek Cinder & Ella. Dit jaar is er een ander boek uitgegeven door Uitgeverij De Fontein, namelijk Het Avery Shaw-experiment. Voor mij was dit een eerste kennismaking met de auteur.

Avery Shaw is al jaren in het geheim verliefd op haar beste vriend Aidan met wie ze sinds haar geboorte al alles samen doet. Wanneer Aidan laat weten meer zonder haar te willen doen, omdat hij een vriendin heeft, stort haar wereld in. Om over haar liefdesverdriet heen te komen besluit ze voor een schoolproject te onderzoeken of de zeven stadia van rouw ook gelden voor een gebroken hart. Maar bij dit onderzoek heeft ze een partner nodig en dan komt Aidans irritante, zelfverzekerde, populaire, knappe oudere broer Grayson als geroepen.

Dankzij het meervoudige perspectief leert de lezer Avery en Grayson beide goed kennen. Om en om vertellen ze per stadium wat hen bezighoudt en hoe zij het hele project ervaren. Niet geheel onverwacht bloeit er iets op tussen de twee, maar de auteur weet het leuk te houden door verschillende grappige momenten toe te voegen, zoals de droge en ongezouten opmerkingen van Avery’s beste vriendin Libby.

Door de originele logboekvorm en de vlotte schrijfstijl van Kelly Oram vliegt de lezer door dit boek heen. Een zoetsappig verhaal dat snel weg leest. De plot is weinig verrassend, maar de personages zijn lief, schattig en grappig. Vooral Libby, over wie het tweede deel zal gaan, weet een lach op je gezicht te toveren.

Auteur: Kelly Oram, Vertaling: Lia Belt, Titel: Het Avery Shaw-experiment, Uitgeverij: De Fontein, Prijs: €16,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan De Fontein voor het recensie-exemplaar.