Zuidenwind – Brittainy C. Cherry

Toen ik Zuidenwind in de catalogus van Zomer & Keuning zag staan, wist ik direct dat ik dit boek wilde lezen. Vandaag is het mijn beurt in de blogtour om te vertellen wat ik ervan vond.

Inhoud van Zuidenwind
Na het overlijden van haar dochtertje en het beëindigen van haar huwelijk, verhuist Kennedy naar het kleine dorpje Havenbarrow. Daar loopt ze de chagrijnige Jax tegen het lijf. Hij staat bekend als het zwarte schaap van het dorp en vanaf hun eerste ontmoeting hebben de twee een hekel aan elkaar. Maar wanneer ze erachter komen dat ze elkaar al eerder ontmoet hebben, komen er herinneringen naar boven drijven die geen van beiden hadden zien aankomen.

Tijdens een etentje van Penn zijn werk, schiet Kennedy voor de zoveelste keer vol als naar haar dochter wordt gevraagd. Penn vindt dat zij hem met haar gedrag voor schut heeft gezet en zet haar op straat. Wanneer ze bij haar zus aanklopt, regelt die een huis voor haar en zo komt ze in Havenbarrow terecht. Een klein dorpje met verschillende mensen, zoals de roddelende tweeling, de lieve buurvrouw Joy, de grappige Connor en de chagrijnige Jax.

Hoewel Kennedy en Jax elkaar niet kunnen uitstaan, slaat er ook een bepaalde vonk over. Een vonk naar het verleden. Het moment dat ze ontdekken dat ze elkaar al kennen is vanuit beide kanten leuk beschreven. Waarom hun contact ooit verwaterde, is hartverscheurend. Beide personages hebben het nodige meegemaakt, maar ze weten elkaar te vinden en te helen. Ik vind het altijd fijn als dat zo gaat in boeken, maar in dit boek ging het mij allemaal net te gemakkelijk. Ik miste een uitbarsting. Aan de andere kant is het ook vernieuwend, want dat maakt hun liefdesverhaal minder standaard.

De bijfiguren van dit verhaal zijn erg leuk. De (bijna) 18-jarige Connor is lief, betrokken en erg grappig. Hij maakt Jax een mooier mens. Maar vooral Joy baande zich direct een weg naar mijn hart met haar liefdevolle verschijning. Ze staat altijd klaar voor Jax en opent Kennedy direct met open armen. Ze is echt een heel lief omaatje.

De schrijfstijl van Cherry is prettig. De hoofdstukken zijn afwisselend verteld vanuit Kennedy’s of Jax’ perspectief. Het is leuk om vanuit beide personages te lezen hoe ze de ander en de wereld zien. Bovendien is het belangrijk om het roerige verleden van allebei goed te kennen, want zo begrijp je de keuzes die ze maken. Cherry weet het boek vol te zetten met prachtige wijsheden waar ik nog lang over na kon denken.

Er bestaat geen recht pad, Kennedy. Helen verloopt niet in een rechte lijn. Er zijn bochten, hobbels en kuilen op de weg. […]. Zelfs de zon gaat op sommige dagen schuil achter de wolken, maar dat betekent niet dat hij niet schijnt.

Zuidenwind is een mooi begin van een serie verhalen. Hoewel het verhaal tussen de personages soms iets te gemakkelijk verloopt, weten hun interessante karakters de aandacht vast te houden. Hun hartverscheurende verledens grijpen je op bepaalde momenten naar de keel. Gelukkig weten de bijfiguren het soms luchtig te houden. Ik kijk daardoor nu al uit naar het verhaal van Connor.

Auteur: Brittainy C. Cherry, Vertaling: , Titel: Zuidenwind, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €15, Waardering: ⭐⭐⭐

2 gedachten over “Zuidenwind – Brittainy C. Cherry