Oostenwind – Brittainy C. Cherry

Ik mocht opnieuw meedoen aan een blogtour voor Zomer & Keuning. Oostenwind is het tweede deel in de Kompasserie, maar is prima los te lezen.

Inhoud van Oostenwind
Tijdens een koude Halloween ontmoet Aaliyah een superman: Connor Roe. Ze hebben een geweldige tijd en ontsnappen samen even aan de realiteit. Maar hij is nog niet klaar voor een relatie en haar hart is net gebroken, dus na die ene ontmoeting zien ze elkaar niet meer. Tot Aaliyah twee jaar later de succesvolle zakenpartner van haar verloofde ontmoet… the one and only Connor. Als Aaliyah de kans van haar leven krijgt om seniorredacteur te worden bij een groot tijdschrift, grijpt ze het met beide handen aan. Ze moet alleen een interview zien te regelen met de meest begeerde vrijgezel van New York, die nooit interviews geeft… Connor Roe. Ze groeien steeds meer naar elkaar toe, maar is het ook deze keer weer een gevalletje bad timing?

In Zuidenwind maak je al kennis met Connor. Dan nog een jonge ambitieuze jongen van 17 jaar. Nu is hij uitgegroeid tot succesvolle zakenman. En hij blijkt nog mooier dan gedacht. Connor is namelijk niet alleen ambitieus, hij heeft ook een hartverwarmende, vriendelijke persoonlijkheid. In zijn jonge leven heeft hij niet de beste kaarten toebedeeld gekregen, maar daardoor wil hij nu het leven van anderen verbeteren. Door zijn ervaringen is hij een prachtige man vol wijsheden geworden en dat laat Aaliyah (en de lezer!) niet onberoerd. Hij weet steeds de juiste snaar te raken bij de eenzame, gevoelige en gebroken Aaliyah.

‘Als je denkt aan anderen die jouw droom willen waarmaken, verspil je je energie aan dingen die er niet toe doen. Het enige wat voor jou belangrijk is zouden jijzelf en je droom moeten zijn. Het leven is kort, we hebben geen tijd om ons bezig te houden met wat anderen doen. Dat leidt ons af van ons eigen lot.’

De twee beleven een prachtige avond samen: samen naar een stripboekenwinkel, samen naar de wensmuur, samen de zonsopgang bekijken. Hoewel ze elkaar nauwelijks kennen voelen ze een korte flits van liefde. Deze ‘liefdesflitsen’, zoals Connor ze noemt, voel je als lezer ook. Connor vulde niet alleen Aaliyahs gebroken hart, want ook mijn (ongebroken) hart ging voor hem kloppen. Maar niet iedereen in dit boek is aardig. Door een aantal bijfiguren zorgt Cherry ervoor dat je ook intense minachting voelt tijdens het lezen. Ze weet echt in te spelen op je gevoel.

Het enige minpuntje voor mij was de woordkeuze, er is erg vaak een ‘zootje gemaakt’. Maar inhoudelijk is Oostenwind een prachtige verhaal vol vriendschap, liefde, moed en het onder ogen zien van je angsten. Eigenlijk wilde ik nog geen afscheid nemen van Connor, maar ik ben blij deze liefdesflits gevoeld te hebben. Ik wens meer liefdesflitsen.

Auteur: Brittainy C. Cherry, Vertaling: TOTA/Erica van Rijsewijk, Titel: Oostenwind, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €18,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐,5